Теорія музики на практиці

Вітаю! Тепер коли ви вже сформували розуміння власної технології та хоча б базово оволоділи технікою гри на гітарі ми можемо дозволити собі вивчати акорди та лади. У цьому модулі ви отримаєте визначення деяких основних понять з музичної теорії, навчитеся будувати та грати деякі музичні лади та акорди. Цей модуль може видатися дещо більш склданим від попередніх, але не варто лякатися! Зберігайте спокій та поступово крок за кроком просувайтеся вперед, розбирайте та засвоюйте матеріал, закріпляйте все на інструменті! Пам’ятайте, що ви маєте помічника в особі викладача, тому не соромтеся ставити питання! Не бійтеся помилятися або не зрозуміти чого небудь! Але бійтеся лінощів!

Звісно ж, теорія музики – це досить глибока тема, а в програмі коледжу навіть є окрема однойменна дисципліна, та у цьому навчальному курсі ми торкнемося лише основних понять, лише того, що нам знадобиться в гітарній практиці. І за можливістю нижче будуть наведені спрощені визначення теоретичних понять.

А тепер вперед!?

Епізод 1. Основні поняття з теорії музики

У цьому епізоді:

✅ Відповідаємо на питання “Що таке музика?”

✅ Дізнаємося про рівномірно-темперований стрій

✅ Розбираємося з поняттям “Лад”

✅ Дізнаємося про Тоніку, Субдомінанту та Домінанту.

✅ Розбираємося що таке “Гама”

✅ Розбираємося з поняттям “Тональність”

✅ Поговоримо про знаки альтерації

✅ Визначимо що таке паралельні та однойменні тональності

✅ Знайомимося з квінтовим колом тональностей

Лад

система організації звуків, що має певну будову та характерне неповторне звучання

Гама

Поступовий рух ладу від тоніки до наступної тоніки вгору або вниз

Тональність

Висота ладу

Енгармонізм

Ноти, що звучать однаково, але називаються по різному, наприклад, Соль-дієз це енгармонізм Ля-бемолю і навпаки.

Порядок появи дієзів

Фа – До – Соль – Ре – Ля – Мі – Сі

Порядок появи бемолів

Сі – Мі – Ля – Ре – Соль – До – Фа

Паралельні тональності

Пари мажорів та мінорів, що мають однакову кількість ключових знаків, однаковий звукордя але різні тоніки. Тоніка мажору знаходиться на малу терцію вище тоніки мінору:
МАЖОРПаралельні тональностіМІНОР
До0Ля
Ре бемольbbbbbСі бемоль
Ре##Сі
Мі бемольbbbДо
Мі####До дієз
ФаbРе
Фа дієз######Ре дієз
Соль#Мі
Ля бемольbbbbФа
Ля###Фа дієз
Сі бемольbbСоль
Сі#####Соль дієз

Однойменні тональності

Пари мажорів і мінорів, що мають однакову тоніку але різну кількість знаків та різний звукоряд:
МАЖОРИМІНОРИ
До0bbbДо
Ре бемольbbbbb####До дієз
Ре##bРе
Мі бемольbbb######Ре дієз
Мі#####Мі
ФаbbbbbФа
Фа дієз#########Фа діез
Соль #bbСоль
Ля бемольbbbb#####Соль дієз
Ля###0Ля
Сі бемольbbbbbbbСі бемоль
Сі#######Сі

Буквені позначення нот

Для скороченого запису існує буквена система запису нот. Сьогодні популярними є європейська (академічна) та американська системи буквених позначень:
НОТАБУКВЕНІ ПОЗНАЧЕННЯ
ДоС
РеD
МіE
ФаF
СольG
ЛяA
СіH – європейська
B – американська
Сі бемольB – європейська
Bb – американська
Мажорdur (тільки європейська)
Мінорmoll (тільки європейська)
Дієзis (тільки європейська)
Бемольes (тільки європейська)
Виключення:
Мі бемоль – Es
Ля бемоль – As

Кварто – квінтове коло тональностей

Система послідовного розташування тональностей в порядку появи ключових знаків:

Епізод 2. Гами на гітарі

Другий епізод присвячено розбору такого важливого технічного елементу як гами. Гами – це прекрасний матеріал для роботи з координацією рук, швидкістю пальців, відпрацювання змін позицій, загалом гами досить універсальні і корисні для музиканта. Гами не тільки розвивають фізичні технічні характеристики, вони ще й вчать мислити.

У цьому епізоді:

✅ Ви дізнаєтеся про мелодичний вид мінорного ладу

✅ Ви дізнаєтеся про Нотне, Аплікатурне та Ладове мислення гітариста

✅ Розберемо мажорні та мінорні гами на гітарі

✅ Ви дізнаєтеся що таке аплікатурна схема

✅ Отримаєте поради як вчити гами

✅ Навчитеся грати всі 24 гами за квінтовим колом

Ноти для гри всіх 24-х гам за квінтовим колом:

ТАК МАЮТЬ ВИКОНУВАТИСЯ ВСІ 24 ГАМИ

Епізод 3. Лади на гітарі

Цей епізод як і попередній присвячено розбору гам на гітарі. Але якщо у попередньому відео ми розбирали основні гами (мажори та мінори), то у цьому епізоді поговоримо про лади, що звучать дещо більш цікаво. Частини аплікатурних схем з цього та попереднього епізодів можна вдало використовувати в акомпанементі та імпровізації.

У цьому епізоді:

✅ Познайомимося з новими ладами окрім мажорів та мінорів

✅ Навчимося грати на гітарі: натуральний та гармонічниймажор в одній позиції, натуральний та гармонічний мінор, дорійський, фрігійський, лідійський, міксолідійський лади народної муики, мажорну та мінорну пентатоніки

Натуральний мажор в одній позиції:

Лідійський лад:

Міксолідійський лад:

Гармонічний мажор:

Мажорна пентатоніка:

Натуральний мінор:

Фрігійський лад:

Дорійський лад:

Гармонічний мінор:

Мінорна пентатоніка:

Епізод 4. Акорди на гітарі

Це останній епізод у теоретичному модулі. Його присвячено надважливій темі – акордам. Акорди – це важливий ехнгічний елемент. Володіння акордами дозволяє гнучко і універсально застосовувати їх в акомпанементі, підбирати музику на слух, а в майбутньому навіть імпровізувати. Зверніть увагу, що в нашому навчальному курсі ми не зосереджуємося на грі акордів по нотах, натомість досить багато уваги ми приділяємо саме вивченню аплікатурних схем (аплікатурних форм акордів). Оскільки цей епізод вийшов досить великим за об’ємом його поділено на три частини.

Частина 1/3 Теорія акордів

У цій частині розбираємося в теорії:

✅ Даємо визначення терміну “Акорд”

✅ Розбираємо що таке тризвук

✅ Розбираємо мажорні, мінорні, збільшені, зменшені та затримані тризвуки

✅ Розбираємося в септакордах

Види септакордів:

Частина 2/3 Мажорні та мінорні акорди на гітарі

У цій частині:

✅ вчимося будувати на гітарі акорди з тонікою на 6-й, 5-й та 4-й струнах

✅ вчимося грати обернення трьох- та чотирьохзвучних акордів по перших чотирьох струнах

Частина 3/3 Септакорди

У останній частині четвертого епізоду вчимося грати шість видів септакордів (дивись табличку вище) від шостої та п’ятої струни.