Техніка музиканта (гітариста) – це ступінь володіння інструментом. Звісно, це досить спрощене визначення, але й досить зрозуміле. Техніку можна розуміти як сукупність прийомів, способів гри, навичок та умінь конкретного гітариста. Також досить часто можна почути як техніку прирівнюють до швидкості гри, проте це не зовсім правильно. Техніка музиканта включає в себе всі можливі способи взаємодії музиканта з інструментом.
Тобто можна сказати, наприклад, що техніка Олги з першого курсу на досить хорошому рівні (бо вона шпарить гаму в темпі 200, а ще вміє грати тепінгом, флажолети, тамбурин і расгіадо), а от техніка Тараса з четвертого не достатньо розвинута (бо він гаму шкрябає ледь-ледь в темпі 80, а з прийомів знає лише апояндо і тірандо).
Відповідь на це питання дуже проста. Техніка це сукупність прийомів гри, а от як виконуються всі ці прийоми нам пояснює технологія. Наприклад, тірандо – це прийом гри, а розуміння механіки виконання прийому, розуміння того, що прийом ділиться на складові (замах, падіння, натиск і т.д.), розуміння ваги руки – це все технологія. Можна сказати, що на фундаменті технології виростають стіни техніки.
У першому епізоді другого модулю ви дізнаєтеся про основні і найбільш часті прийоми гри. Прошу зауважити, що окрім основного епізоду є додаткові відео з вправами. В основному епізоді я детально пояснюю принципи виконання прийомів, наводжу приклади вправ та говорю про роль того чи іншого прийому в техніці гітариста. А додаткові відео з вправами є ілюстрацією до кожної вправи, щоб ви точно могли зрозуміти як їх виконувати. Можна брати до рук гітару і починати працювати над власною технікою.
ПИТАННЯ:
Скільки часу треба грати одну вправу?
ВІДПОВІДЬ:
Вправу треба повторювати до тих пір поки не відчуєте впевненість у своїй техніці.
Також вправи чудово підходять для розігрування. Тому оберіть для себе найкорисніші і грайте їх щодня!
Вправа “Тірандо”
допоможе розвинути рухливість пальців правої руки, навчить розслабляти руку та контролювати силу, посприяє виробленню вірної механіки виконання базового щипка. Ця вправа виконується в декількох варіантах аплікатури. Також прошу звернути увагу на спосіб роботи з метрономом. Вправу краще виконувати з прогресією темпу (дивіться на відео) Пропоную виконувати усі варіанти послідовно:
Вправа “Апояндо”
робимо точнісінько те ж саме, що й у попередній вправі але вже всі ноти граємо апояндо (тобто з опорою)
Вправа “Подвійний щипок”
З цим простим але необхідним прийомом часто виникають складнощі. Тому пропоную попрактикуватися і з цією елементарною і дуже корисною вправою. Зауважте, бас постійно граємо з опорою.
Вправа “Ліги”
Ще один необхідний прийом.
Вправи для відпрацювання стакато, легато, нонлегато.
Пропоную відпрацьовувати ці штрихи на гамі до мажор у дві октави:
Почнемо зі стакато. Стакато – це штрих, що передбачає коротке (уривчасте) виконання. В нотах стакато позначається крапкою над/під нотою або ремаркою staccato. Для цієї вправи будемо виконувати стакато переважно лівою рукою (див. у основному епізоді):
Антиподом стакато є легато – гра зв’язно. Легато передбачає таке виконання, коли одна нота плавно перетікає в наступну без пауз та звукових розривів. У нотах легато може позначатися словом legato або графічно лігами:
Продовжимо працювати над штрихами і на черзі нонлегато. Нонлегато – це дослівно гра незв’язно, тобто кожна нота не має бути уривчасто короткою як при стакато, але у той же час між нотами мають виникати невеликі розриви на відміну від легато. В нотах нон легато може бути позначено як non legato
Для кращого розуміння різниці між цими трьома штрихами пропоную вам подивитися відео і на слух відчути різність:
Швидкість гри на класичній гітарі у великій мірі залежить від швидкості пальців саме правої руки через складність механіки рухів. У цьому епізоді ми розглянемо декілька нескладних вправ, що допоможуть зростити швидкість правої руки. Дуже важливо працювати над цими вправами з метрономом постійно збільшуючи темп. Але не забувайте прислухатися до власних відчуттів та уникати зайвого напруження.
Вправа для “Швидкості правої руки”
Вправу слід виконувати під метроном. Починаючи з темпу 50 або менше, після трьох повторень додайте 5 ударів до метроному і таким чином поступово збільшуйте темп. Максимум, якого ви досягнете, залежить тільки від вас.
Перший варіант цієї вправи для пальців i-m має наступний вигляд:
Другий варіант передбачає гру пальцями i-m-a. Останню чверть грати не обов’язково, її додано для зручності:
Третій варіант схожий з другим, але тепер граємо пальцями a-m-i:
Швидкість лівої руки може бути обмежена такими двома факторами: швидкість та якість зміни позицій, швидкість рухів пальців. У третьому епізоді наведено корисні вправи та принципи роботи над цими чинниками.
Вправа “Зміна позицій на короткі дистанції”
Вправу треба спочатку навчитися виконувати повільно і без метроному, необхідно контролювати роботу лівої руки. Згодом можна починати практикуватися з метрономом у помірному темпі, а далі темп нарощувати.
Вправа “Павучок”
Ця досить популярна вправа чудово підходить для відпрацювання зміни позицій на близькі відстані, координації рук та легкої розтяжки.
Вправа “Стрибки”
Ця вправа дозволить попрактикуватися в стрибках на далекі дистанції.
Вправи для прискорення пальців лівої руки
Розвиток швидкості рухів лівої руки буде відбуватися постійно під час роботи над гамами, арпеджіо та іншим інструктивним матеріалом. Але зараз пропоную приділити увагу двом важливим вправам. Перша – це частина до мажорного етюду (вправи) Еміліо Пухоля. Аплікатура для правої руки – i-m. Займатися слід з метрономом і прогресією темпу (послуговуйтеся автоматором)
Другою вправою рекомендую хроматичну гаму на три октави. Аплікатура правої руки i-m, схема роботи з метрономом така ж як і у попередній вправі
У четвертому епізоді коротко поговоримо про координацію рук та її роль у техніці. Також ви дізнаєтеся чому гітара це важкий для освоєння інструмент.
У цій серії розбираємося з розтяжкою пальців лівої руки. Ви дізнаєтеся:
✅ Про два види розтяжки;
✅ Про вправи на обидва види розтяжки.
УВАГА!
Цю вправу граємо з обережністю. Щойно відчуєте перенапруження – зупиніться та відпочиньте!
Вправа для вертикальної розтяжки (Hard)
Ноти дещо можуть відрізнятися від виконання вправи в епізоді але принципово це не має значення. Орієнтуйтеся на нотний матеріал! Вправу слід виконувати під дуже повільний метроном. Слідкуйте за чистотою та власними відчуттями!
Вправа для вертикальної розтяжки (Normal)
Як і всі інші вправи цю можна виконувати під метроном та повторювати не тільки від першого ладу. Права рука грає пальцями p i m a
Вправа для горизонтальної розтяжки
Нижче наведено приклад виконання вправи на шостій струні, але ви можете виконувати цю вправу почергово на різних струнах. Можна працювати по всіх струнах. Наприклад, виконати на шостій, п’ятій, четвертій, третій, другій, першій і таким самим чином повернутися на шосту. Також можна підключити до роботи метроном
У епізоді про баре ви дізнаєтеся:
✅ Про два види баре;
✅ Про принципи виконання баре;
✅ Про вправи для баре
Вправа для розподілу сили в баре
Докладніше про цю вправу можна подивитися у 6-му епізоді. Як і решту вправ цю можна виконувати з метрономом.
Вправа для автономізації пальців
Вправа виконується з утриманням великого баре на п’ятому ладу. Докладніше про цю вправу можна подивитися у 6-му епізоді. Як і решту вправ цю можна виконувати з метрономом.
У цьому епізоді ви дізнаєтеся про такі прийоми:
✅Hammer;
✅Pull;
✅Глісандо;
✅Вібрато;
✅Бенд;
✅Натуральні флажолети.
Останній епізод другого модулю присвячено прийомам гри правою рукою:
✅Піццикато;
✅Флажолети натуральні та складні;
✅Арпеджіато;
✅Тамбурин;
✅Гольпьє;
✅Пульгар;
✅Піццикато Бартока;
✅Расгеадо;
✅Тремоло;
??Вітаю! Другий модуль завершено. Сподіваюся, що тобі все було зрозуміло і корисно. І ти готовий чи готва переходити до наступного модулю присвяченого теорії музики. Проте, не забувай важливі поради з цього модулю, повертайся за потреби до вже переглянутих епізодів, проявляй старанність та наполегливість. У разі виникнення питань – можна поставити їх на уроці. А зараз, вперед до наступного модулю!